Musikpriset 2021

David Risberg

Med motiveringen: "Med en ung vacker, naturlig lyrisk barytonklang förmedlar David sina musikaliska tolkningar genom god textbehandling, grundläggande bra teknik och ett på ett sätt som får det svåra att verka enkelt."

Om David Risberg


David Risberg avslutade våren 2021 sin kandidatutbildning vid Operahögskolan. Sommaren 2021 medverkande han i operan Argenore på Confidencen. Han har även varit flitigt anlitad som konsertsångare. Hösten 2020 praktiserade David Risberg på Kungliga Operan och instuderade rollen som Kråkan i Benjamin Staerns opera Snödrottningen, en roll med vilken han debuterade på Kungliga Operan innevarande säsong.


Juryn har 2021 bestått av: Birgitta Svendén, Vd Kgl Operan och sammankallande, Tobias Ringborg dirigent och violinist, Tobias Theorell konstnärlig chef Folkoperan och regissör, Magnus Svensson pianist och ackompanjatör.

Utan musik blir vi tomma själar

Musik är ett basalt mänskligt behov som ger livet själ och mening. Men när utbildningar läggs ned och kulturstöd dras in urholkas möjligheterna till en stark och levande kultursektor. Det säger operasångaren och Mogrenpristagaren i musik 2021 David Risberg.

– Musik kommer alltid att ha en plats i människors liv. Varför ska vi annars finnas till? Utan konst och musik skulle vi bli ett gäng fattiga, tomma själar utan framtidstro, säger David Risberg

Liksom Håkan Mogren drivs David Risberg, operasångare och Mogrenpristagaren i musik 2021, av en stark tro på musikens egenvärde och dess förmåga att besjäla samhället och människor.

– Jag gillar inte argumentationen att vi behöver musik för att det leder till färre sjukskrivningar eller för att barn blir bättre på matte. Musik är så mycket större än så. Människor har en inre drivkraft att skapa och lyssna på musik som aldrig kommer att försvinna.

I Davids barndomshem fanns musiken alltid där. Hans föräldrar är båda kyrkomusiker. När han var femton hittade han ett häfte med den brittiske kompositören Peter Warlocks sånger bland sina föräldrars noter – drömmen om att bli operasångare väcktes.

– Mina föräldrars reaktion var ”åh herregud, gör det inte”. De visste exakt vad jag skulle ge mig in som operasångare. Men de förstod också snabbt att jag var tillräckligt knäpp för att ägna mig åt det här. Du måste vara en nörd för att hålla på med opera, säger David.

Efter studier på Vadstena Folkhögskola, Kungliga Musikhögskolan och Stockholms konstnärliga högskola debuterade David år 2020 på Kungliga Operans scen i rollen som Kråkan i Benjamin Staerns opera Snödrottningen. Sedan dess har hans klara, klangfulla baryton fyllt de flesta av landets operahus.


– När jag står på scenkanten tänker jag ofta ”David, varför utsätter du dig för det här?”. Men väl inne på scen är det bara kul, ja faktiskt svårslaget. I de bästa stunderna känner jag mig odödlig. Det är verkligen ett hål i tiden, de där två timmarna.

Svalnande politiskt intresse


Att lämna skolans trygga miljö till en bransch dominerad av korttidsanställningar, många resor och mycket ensamtid har varit både tufft och lärorikt. Stipendier som Mogrenpriset har betytt mycket, både för ekonomin och självförtroendet.

– Initiativ som Mogrenpriset är jätteviktiga för kulturens överlevnad. I Sverige har vi haft en tradition av att kulturlivet bärs av statlig finansiering, men intresset från politikerna har svalnat. Då betyder stipendier och bidrag mycket för att musiker ska våga ta steget ut i en bransch med få trygga anställningar, säger David.

Under året har han spenderat mycket tid i sin tidigare studentstad Vadstena där han under sommaren spelade i operaföreställningen Andefabriken. Till hans stora sorg hotas nu den uppskattade musiklinjen vid Vadstena Folkhögskola av nedläggning.

– Utan bra musikutbildningar kommer Sverige att urholkas på talang när fler väljer att flytta utomlands. För att konsten och musiken ska utvecklas och drivas vidare behöver det finnas möjlighet att fördjupa sig och förkovra sig.   

David ser fram emot att själv undervisa en dag – men innan dess har han många drömroller att ta sig an, med Verdis Rigoletto i toppen.  

– Målet är att bli så bra som jag har kapacitet att bli. Att få sjunga de roller jag vill och göra det så bra som jag bara kan. Du kan jämföra det med en hundrameterslöpare som vill springa under tio sekunder. Att, i mitt röstfack, någon gång få göra Rigoletto är en dröm bara för att det är svårt.